Chr. Hansen kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed

Press Release | 1月 22. 2019 05:07 GMT

Chr. Hansen topper 2019-ranglisten over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder, som offentliggjort under World Economic Forum i Davos i Schweiz.

Blot en måned før sit officielle 145-års jubilæum er den globale bioscience-virksomhed Chr. Hansen blevet kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af det canadiske medie- og investeringsanalysefirma Corporate Knights.

Det blev meddelt under World Economic Forum i Davos i Schweiz den 22. januar 2019, hvor Corporate Knights for 15. gang offentliggjorde deres årlige rangliste verdens 100 mest bæredygtige virksomheder.

Mere end 7,500 virksomheder er blevet sammenlignet med andre virksomheder i samme industri globalt og analyseret på en række kvantitative nøgleparametre. Her scorer Chr. Hansen 100% i kategorien “ren omsætning”, hvilket betyder, at virksomhedens produkter leverer klare miljømæssige og visse sociale fordele ifølge Corporate Knights’ definition.

Gode bakterier har stort potentiale

“Vi er utrolig stolte og ydmyge over at modtage denne store ære. Jeg tror, at en af grundene til, at Chr. Hansen er blevet kåret som nr. 1, er at verden begynder at forstå det potentiale, som gode bakterier har, og hvordan de kan bidrage til løsningen på nogle af de store udfordringer vi står overfor i dag. Udfordringer så som madspild, overforbrug af antibiotika og behovet for en mere bæredygtig landbrugssektor til at brødføde en stigende verdensbefolkning. Disse udfordringer skal adresseres samtidig med, at vi skal passe på den planet, som vi skal videregive til kommende generationer,” siger adm. direktør Mauricio Graber.

“Chr. Hansen arbejder målrettet på at fremme brugen af naturlige løsninger, og vi er virkelig stolte af vores produkter, som bliver indtaget af mere end 1 mia. mennesker hver dag. Når man som vi har en betydelig global rækkevidde, indebærer det et stort ansvar, men også en mulighed for at gøre en positiv forskel for både mennesker, dyr og planter. Vi er heldige at have kunder over hele verden, som er med os på denne rejse – fast besluttet på at promovere bæredygtige og naturlige produkter til slutbrugeren,” uddyber han.

“Corporate Knights har blandt andet anerkendt os for vores indsats i forhold til at måle vores bidrag til FN’s verdensmål. 82% af vores omsætning støtter direkte op om disse mål, og vores metode til at dokumentere dette er blevet revideret af PWC.”

Bæredygtighed – en integreret del af forretningen

Chr. Hansen har leveret naturlige ingredienser til fødevareindustrien siden 1874. Forståelsen og respekten for naturens egne ressourcer har således altid været en del af virksomhedens DNA.

I dag står bæredygtighed stadig centralt for Chr. Hansen; selv forretningsstrategien frem mod 2022 hedder “Nature’s no. 1 – sustainably” (Naturens nr. 1 – bæredygtigt). Strategien fokuserer på at udvikle naturlige løsninger til den globale fødevare-, sundheds- og landbrugssektor på en bæredygtig måde. FN’s verdensmål fungerer som en ramme til at sammenkæde virksomhedens aftryk med en bæredygtig udvikling, og fremdriften måles og rapporteres årligt.

“Det at arbejde for en bedre verden har dybe rødder i vores produkter og vores organisationskultur. Som virksomhed giver det os et stærkt overordnet formål, som er tæt forbundet med bæredygtighed, og som vores medarbejdere virkelig identificerer sig med. De er stolte af at arbejde med noget, der giver mening, og hvor de kan bidrage til et højere formål hver dag,” understreger underlines Mauricio Graber.

“Men vi er langtfra i mål. Vi har stadig lang vej at gå på vores bæredygtighedsrejse, men vi håber meget, at vi kan bruge denne hædersbevisning til at skabe opmærksomhed om det store potentiale gode bakterier har som en del af en bæredygtig løsning på nogle af de udfordringer, der er for vores planet,” slutter han.

Vidste du, at … ?

• Chr. Hansen første gang offentliggjorde sine stærke principper i forhold til bæredygtighed i 1949.

• Gode bakterier kan reducere madspild ved at få yogurt til at holde længere – på en helt naturlig måde.

• Gode bakterier er lige så gode til at beskytte en lang række afgrøder som kemiske pesticider.

• Gode bakterier tilsat dyrefoder kan bidrage til at nedsætte brugen af antibiotika i fødekæden.

• Probiotisk betyder ”for liv”. Studier viser, at probiotiske bakterier kan have en gavnlig virkning på fordøjelsen og immunsystemet hos mennesker.

• Du muligvis har taget en bid af Chr. Hansen i morges? Vi er i hver anden ost og yogurt i hele verden!

Om Corporate Knights

Corporate Knights Inc. udgiver forretningsmagasinet Corporate Knights med fokus på bæredygtighed og har en analysedivision, som offentliggør ranglister og finansielle ratings baseret på virksomheders formåen inden for bæredygtighed.

Om de 100 Mest Bæredygtige Virksomheder i Verden: Dette er et årligt projekt, som Corporate Knights, selskabet for ren kapitalisme, har initieret. Listen blev første gang offentliggjort i 2005, og det sker altid under World Economic Forum i Davos i Schweiz.

科 汉森是一家全球性且具备差异化的生物科技公司,为食品行业、营养行业、制药行业和畜牧业开发天然原料的解决方案。 在科 汉森,我们拥有独特的优势,可通过微生物解决方案推动积极的变革。 在过去超过 150 年的时间里,我们致力于实现可持续的农业、更好的食品以及让全世界更多的人过上更健康的生活。 我们的微生物和发酵技术平台拥有改变规则的潜力,库存广泛且价值重大,包括约 50,000 种微生物菌株。 除了适应客户需求和全球趋势外,我们还将挖掘释放有益菌的力量,以应对食物浪费、全球健康以及抗生素和杀虫剂滥用等全球挑战。 作为全世界最具可持续性的生物技术公司,我们每天影响超过 10 亿人的生活。 受我们的创新传统与对前沿科学的求知驱动,公司宗旨“To grow a better world. Naturally.”体现在我们的所有工作中。

分享